De Fietsenmaker

Versnellingskabel stuk

Ik verwondde mijn vinger aan mijn fiets. Mijn versnellingskabel was namelijk aan het kapot gaan en er stak een hard kabeltje uit langs mijn versnelling. Elke keer wanneer ik mijn versnelling verstelde moest ik uitkijken dat ik niet mijn vinger prikte aan die kabel. En toen ik dit nog niet wist schuurde mijn vinger dus langs die kabel – met als gevolg een lelijke snee aan mijn vinger.

Omdat dit vrij lastig fietsen is, ben ik gelijk die week maar naar de fietsenmaker gegaan. Deze kon gelukkig gelijk die dag mijn fiets repareren. Dus mijn fiets is weer in orde. Maar waarom nu mijn schrijven over dit gebeuren? Nu komt het.

Mijn man kwam thuis en zag de leenfiets staan. Hij zei, “je fiets gelijk maar naar de fietsenmaker gebracht? “ – Yep. “Heb je ook gezegd dat ze gelijk naar je ketting kijken en die weer strak trekken? “ Nu ben ik niet technisch aangelegd en keek hem dus ook schaapachtig aan – “moest dat dan? “

“Ehh, ja, je ketting schuurde langs de kast…” “Ooohhh.. Oke. Nee, niet gezegd. Nou ja, dat komt een volgende keer dan maar… Ze zijn nu al bijna dicht.”

De fiets ophalen

Toen ik mijn fiets kwam ophalen vertelde ik dit aan de fietsenmaker. Hij moest natuurlijk een beetje lachen – die vrouwen ook zal hij gedacht hebben.😉

Maar hij keek op de bon en zei, “ooh, maar ik zie dat de fietsketting ook is gesteld hoor. Ja, voor die kabel moet er toch van alles los en uit, dan doen ze dit gelijk ook als dit nodig is. Een kleine moeite.”

Wat ben ik blij met mijn fietsenmaker! Heerlijk die service, gewoon goed regelen en doen wat nodig is tegen een heel betaalbare prijs. En vaak genoeg hoor je ze zeggen voor kleine dingen – “Nee, dit kost niks, gewoon service.”

Dit vind ik zelf een fantastisch bedrijf. Niet omdat ze zulke mooie fietsen verkopen maar hoe ze met de mensen omgaan. Geen gekkigheid, gewoon goed werk leveren.

Service leveren

Waarom nu dit verhaal hier neerzetten, zul je denken. Hoe wil je dit linken aan coaching?

Wanneer iemand bij me komt kan het zijn dat hij of zij met een probleem komt. Natuurlijk ga ik hier mee aan de slag. Maar ik kom ook vaak tegen dat hij of zij daaronder een ander probleem heeft liggen waar die persoon zich niet van bewust is. Of dat waar hij of zij mee komt voortkomt uit een dieperliggende oorzaak.

Wat wil je dan dat ik doe? Alleen die versnellingskabel fiksen of toch ook die fietsketting afstellen? Ik benoem eerlijk wat ik zie en doe. En natuurlijk overleg ik wat ik wil gaan aanpakken, en jij hebt als persoon altijd de keuze om iets op te pakken of niet. Maar ik vertel wel wat ik zie. En dat maakt dat het soms gebeurt dat iemand langer in een traject zit dan vooraf gedacht. Of dat iemand komt met iets maar erachter komt dat er iets anders speelt. Of dat het veel dieper blijkt te gaan.

Ik houd van service leveren. Ik kijk niet op tien minuten aan bij gesprekken. Ik houd van lekkere gezonde koek of chocolade bij de gesprekken. Maar ook dat voor een goede prijs, niet te gek hoog, maar ook genoeg om een eerlijke prijs te vragen.

Besef dat wat we zien (= gedrag), een uiting is van diepere emoties en/of motieven. Wanneer je oppervlakkig kijkt lijkt het soms best mee te vallen totdat je in de diepte komt. Dan kan er ineens meer aan de hand zijn dan eerst gedacht. En dat soort processen kosten tijd, energie en aandacht.

Wat wil jij het liefst?

Of had je liever toch die fietsenmaker gehad die alleen de versnellingskabel had vervangen? Dat mag ook! Maar als het nodig is zal ik je wel vertellen dat die fietsketting óók aandacht nodig heeft…

Dit vind je misschien ook leuk...