Gevraagd worden II – Expertstatus

In het boek ‘Gevraagd worden’ van Hugo Bakker wordt in 10 stappen uitgelegd hoe je een expertstatus kunt bereiken. In deze fase van je onderneming hoef je geen klandizie meer te werven, ze komen vanzelf naar je toe. (Wie wilt dit nu niet?) Om deze expertstatus te bereiken mag je starten om helder te krijgen wat je verhaal en wie je doelgroep is. Deze twee heb je nodig om steeds verder te specialiseren en je doelgroep aan te spreken in de vervolgstappen.

Door mijn opleiding bij Total Balance, is mijn doelgroep al flink verkleind, baby`s en jonge kinderen vallen af en help ik graag christenen. Maar dan? Er blijven nog veel mensen en categorieën over. Gelukkig wist ik van mezelf al snel welke doelgroep ik op het hart heb. Maar mijn probleem: het zijn twee totaal verschillende doelgroepen. En dit is dan weer niet de bedoeling volgens het boek, want hoe meer focus, hoe gerichter je te werk kan gaan. Hier geef ik mijn visie voor mijn doelgroepen:

Dat ouderen, laten we zeggen, 65+, zich blijven ontwikkelen en blijven uitdelen van wat zij aan kennis, ervaring en wijsheid hebben opgedaan in hun leven. Het leven houdt niet op bij pensioen! Ze zullen op onderzoek mogen gaan naar de manier waarop zij nu invloed uitoefenen op hun omgeving. Ik zie een groot leger van mensen die krachtig aan het werk kunnen in Gods Koninkrijk. Ik heb soms het idee dat ze dit zelf niet zien of dat dit nog niet mogelijk is omdat er uit het verleden nog wat verwerkt moet worden. In deze generatie werd er naast de dominee weinig geestelijke hulp gezocht. Dat was toen normaal. Maar nu is er meer mogelijk en in deze tijd wordt het als een kracht gezien wanneer je om mentale ondersteuning vraagt. De tijd is nu anders. En ik gun het hun dat zij hier de mogelijkheid van benutten. Vrij van last uit het  verleden en met het oog op de mogelijkheden in de toekomst, in de realiteit van hun levensseizoen.

Daarnaast heb ik dromen voor ‘de zakelijke man’. Ik zie mannen hard werken, echt ‘gaan’ om voor hun gezin te zorgen. Gaan voor hun doelen, die bepaalde functie of een bepaald inkomen. Ik zie dat ze werken om zichzelf echt neer te zetten als… Ja wat als eigenlijk? De trouwe werknemer? De specialist? De alles wetende en altijd werkende werknemer? Maar hoe kan je nu het beste je werkgever, maar ook jezelf, van dienst zijn? Als al die mannen, hardwerkende mannen, meer kunnen werken vanuit een positie die dichtbij hunzelf is, zal dit op termijn veel opleveren, voor zichzelf en hun thuissituatie en hun werkgever. Wanneer ze weten wie ze zijn en waartoe ze in staat zijn, voorkomt dit onnodig energieverbruik. Als je weet wat je positieve kanten en je valkuilen zijn helpt dit in je dagelijks werk. Wanneer je weet op welke basis je stappen zet ben je bewust bezig met wat je doet en waarvoor. Het wordt zichtbaar dat ze bewuste krachtige mannen zijn die een diepe zelfverzekerdheid en rust uitstralen. En wanneer ze dit op hun werk uitstralen in die snelle, toch ook wel harde, zakelijke wereld, zal God daar meer zichtbaar worden.

Tsja, dat zijn mijn dromen. Maar ik besef ook dat ik dit niet alleen kan, daarom heet mijn bedrijf niet voor niets, Josefien Coaching. De HEERE voegt toe.

Maar twee doelgroepen past niet in het plaatje volgens het boek ‘gevraagd worden’ door Hugo Bakker. Wat nu? Kiezen en richten op doelgroep 1? Doelgroep 2 kiezen? Of toch twee dromen vasthouden? Er wordt ook in het boek gezegd, iedereen is uniek, hierdoor bestaat er eigenlijk geen concurrentie. Nou ja, dan besluit ik maar dat ik uniek ben en twee dromen mag hebben. Twee verhalen, twee doelgroepen. En eerlijk is eerlijk, ik ben ook een persoon die graag van afwisseling houdt. Dus volgens mij is daarom mijn huidige keuze, om deze twee doelgroepen te houden, prima voor mij om dit werk met plezier te blijven doen. Volgens het boek mag je fouten maken om er van te leren en om het beter en anders te gaan doen. Dit komt vast nog wel… Nu deze eerste stap op weg naar expertstatus, mijn verhaal en mijn doelgroepen, zijn geregeld. Afgevinkt. Punt. (En of het me lukt alle 10 de stappen af te werken komen we met de tijd vanzelf te weten.)

Val je in mijn doelgroep? Voel je vrij om een mail te sturen zodat ik telefonisch contact met je kan opnemen. Dan kunnen we overleggen wat ik voor jou kan betekenen. Wees welkom, voel je vrij.

info@josefiencoaching.nl

Dit vind je misschien ook leuk...