Wanneer jij startende bent met een bedrijf dan zul jij het vast herkennen dat je ‘opeens’ overal dé methode of hét middel tegenkomt om jouw bedrijf bloeiend en booming te krijgen. Wat jij allemaal kan en moet doen om te floreren en klanten te krijgen. Hoe het komt dat het jou niet lukt om genoeg klanten aan te trekken en wat jij kan verbeteren. Van een nieuw boekhoudprogramma tot je seo (search engine optimalisation) laten bijwerken, het is allemaal hét onderdeel wat jouw bedrijf mist waardoor jij niet genoeg omzet draait…
Daarbij moet je ook natuurlijk op de juiste plaats reclame maken, want zonder naamsbekendheid geen aandacht… Ook moet je een goed product hebben, een missie en visie, een plan en idee en daarbij, het moet ook nog eens uniek zijn! Maar, geen probleem, dit héb jij toch, een uniek concept voor een specifiek doelgroep?
En wat nou…
En wat nou als jij dat allemaal niet hebt? Wat nou als jij mag wachten op klanten? Gewoon omdat het niet lukt? Faal je dan? En wat als je geen geld meer hebt om nog meer uit te geven aan die fantastische oplossingen waardoor jij meer geld gaat genereren? Hoe veel moet je gaan investeren om het eruit te krijgen? Je hoort succesvolle ondernemers zeggen dat ze tienduizenden geïnvesteerd hebben om zo ver te komen als zij nu zijn… En als jij nou eens die eerste duizend euro nog moet verdienen? Ben je dan niet van toegevoegde waarde in de branche?
Wanneer ben je eigenlijk van waarde? Hoeveel moet je dan verdienen? Hoeveel klanten moet je dan hebben geholpen? Hoeveel goed gelezen blogs moet je hebben geschreven vóór je mee mag doen als goed gelezen blogschrijver? Wie bepaalt jouw waarde? Of, wát bepaalt jouw waarde?
Allereerst ben ik gaan inzien in dat al die oplossingen ook oplossingen zijn van mensen die graag geld willen verdienen. Ook zij doen mee in de markt om hun inkomen te verdienen. Ook zij gebruiken reclame methoden om hun producten kwijt te raken aan jou, de startende ondernemer.
En wat ik ook merk is, dat mensen die een bedrijf opzetten, gewoon soms moeten wachten op klanten. Sommige starters niet, sommige starters wel.
Ik heb geen onderzoek gedaan naar hoe dit zou komen. Maar is dit van belang? Ben je minder waard als jouw bedrijf minder goed loopt als iemand anders zijn bedrijf? Of is dit het gevoel wat jij krijgt wanneer jouw bedrijf niet gelijk 20 klanten of meer aantrekt? Ben jij minder waard als jij geen vernieuwend idee of boek geschreven hebt om dit aan de man te brengen? Wie of wat bepaalt jouw waarde?
Laat jij jouw waarde afhangen aan het succes van jouw bedrijf of laat jij jouw waarde afhangen om wie jij van binnen bent?
Stop even met lezen en reflecteer de afgelopen periode…
Het draait niet om succes maar om wie je bent is, een veel voorkomende gedachte. De meeste mensen zullen zeggen, natuurlijk is je waarde niet afhankelijk van je bedrijf! Maar oohh, wat sluipen gevoelens sneaky binnen, ook al weet je hoe het echt zit. De twijfel, de onzekerheid, de spanning… Het heeft allemaal effect op jou als persoon. De twijfel of je iets verkeerd hebt gedaan of nog niet genoeg hebt geïnvesteerd. De onzekerheid of je bedrijf wel gaat opbloeien en de klanten nog zullen komen. De spanning of je alle kosten nog wel kunt opbrengen of dat je t.z.t. toch over moet naar een extra inkomen om alles rond te breien.
In je hoofd weet je hoe het zit, jij bent een waardevol persoon, maar toch voel jij je niet op je best. Je bent wat neerslachtig, of in ieder geval minder blij. Je voelt je wat gespannen. Jouw onzekerheid laat je meer nadenken over dingen waar je normaal nooit over zou nadenken of piekeren…
Wanneer je het hierboven geschrevene herkent stop dan even… Stop dan even met lezen en ga vijf minuten nadenken over het verschil in denken van nu en vóór jij jouw bedrijf opzette. Wat is er anders in jouw denken geworden? Schrijf een lijstje met verschillen en geef plusjes en minnetjes aan dat lijstje en kom dan terug naar deze blog…. Nee, nu eerst nadenken.. 😉
Nu jij het lijstje hebt gemaakt, merk jij een verschuiving in je denken? Een verandering van focus in je denken? Dit is op zich niet bijzonder, een bedrijf opzetten kost veel aandacht, tijd en energie. Maar kijk eens naar het lijstje, ben je ook anders gaan denken en/of kijken naar of over jezelf? Was dit ten positieve of ben je negatiever over jezelf gaan denken? Heb je dit gebaseerd op het succes van je activiteiten of gebaseerd op je ondernomen activiteiten? Ben jij tevreden op wat je hebt gedaan en je inzet of ben je wel/niet tevreden vanwege het resultaat, wel of geen klanten of genoeg omzet?
Conclusie: Waar is de waarde?
Dit is geen blog om nog meer dingen aan te wijzen die je allemaal verkeerd zou doen. Dit is een bewustwordingsblog om je verder te helpen. Jij mag positief over jezelf denken omdat jij waardevol bent als mens. En dat jouw bedrijf wellicht failliet zou gaan zonder ooit te hebben gefloreerd doet hier niets aan af. Ga eens op zoek naar waarom jij waardevol bent en voor wie en laat het succes van je bedrijf niet bepalen of jij waardevol bent. Want wanneer je dat wel doet kan je alles bereiken in de wereld en tóch diep ongelukkig zijn… Want er zijn altijd mensen die het nog beter, mooier hebben dan jij…. Daartegenover, je kunt wel 5 bedrijven failliet laten gaan en tóch niet ongelukkig voelen wanneer jij ten diepste ervaart dat jij waardevol bent omdat jij bént wie je bent.
Waardevol zijn ligt niet in jouw opbrengst, van waarde zijn zit in je hart!